Kasteel Huis Bergh
Het kasteel verzakt! Dat wist men eigenlijk al meer dan een eeuw, maar door de droge zomers van de laatste jaren is het grondwaterpeil zo gezakt dat het kasteel hier last van krijgt, te veel last zelfs. Om te voorkomen dat het tot onherroepelijke schade leidt, is het Kasteel in oktober 2023 gesloten. Dit blijft tot en met 1 april 2025. HOUDT DE WEBSITE VAN HET KASTEEL IN DE GATEN voor nieuws.
Wij laten hier het verhaal over kasteel, geschiedenis en collectie staan als herinnering aan wat was en ongetwijfeld weerkomt.
Hoe bizonder is het niet als iemand zijn collectie aan de gemeenschap nalaat? Toch is dit een aantal keer gebeurd: het echtpaar Kröller Müller gaf een museum met collectie aan de Nederlandse staat, een ander recent voorbeeld is Voorlinden in Wassenaar. Kasteel Huis Bergh in ‘s Heerenberg, in de Achterhoek is een kasteel en collectie die zijn stichter, Jan Herman van Heek (1873-1957) ons heeft cadeau gegeven. Hij kocht het enigszins vervallen gebouw in 1912 en woonde er met zijn gezin. Van Heek was ook de eerste directeur van het Rijksmuseum Twenthe dat zijn broer wilde oprichten. Beiden werden geëngageerd kunstverzamelaars. Lang wisten slechts kenners Huis Bergh te vinden, ondanks de jarenlange hulp en aandacht van Henk van Os, de voormalige directeur van het Rijksmuseum.
Kunst en maatschappij uit verleden en heden Het Noordbrabants Museum is ook al een museum met een lange geschiedenis. Het ontstond in 1836 uit het Provinciaal Genootschap van Kunsten en Wetenschappen . Toch kreeg het museum pas honderdvijftig jaar later een gebouw op stand aan de Verwerstraat. Oorspronkelijk was dit een tehuis / werkplaats voor een soort mannelijke begijnen die wollen lakens weefden en verfden (vandaar Verwer/ verven/ straat). Eind 16e-eeuw werd het pand een Jezuïetenklooster, Na de verovering door de ‘staatse troepen’ in 1629, werd het katholicisme verboden en kwam hier het gouvernementspaleis. In 1768 werd dit herbouwd door Pieter de Swart die bijvoorbeeld ook het Haagse Paleis Lange Voorhout ontwierp, het huidige Escher museum. Hoewel dit gebouw groter is, zie je ook wel overeenkomsten in de strakke gevel verdeling met een versierd timpanon, de driehoek bij de dakgoot.
Victorie, geschiedenis en kunst met plezierige details Het Stedelijk Museum in Alkmaar maakt met enkele topstukken een aantrekkelijke presentatie. Door de lokale geschiedenis en identiteit voorop te stellen, wordt een samenhangend verhaal verteld. De beeldende kunst speelt een rol, maar is ingebed in het grote verhaal van de zeventiende eeuw. De kunst onderstreept de geschiedenis van de stad en sommige individuele bewoners. Buiten, aan de andere kant van het plein, zie je de grote kerk. Aan deze kant van het plein loop je langs een gevel met mooie horizontale houten lambrisering: de oude geschiedenis in een nieuw gebouw. Achter die gevel zit niet alleen het museum, maar ook de bibliotheek en een kunstuitleen.
Alle schutters van Frans Hals bijeen Tot begin 2023 waren alle schuttersstukken die Frans Hals maakte bijeen in de ‘Erezaal’. van het Frans Hals Museum. Hals maakte ZES schuttersstukken tussen 1616 en 1639 maakte. Vijf van de zes grote schuttersstukken schilderde hij in Haarlem, het zesde in Amsterdam, althans de helft. Dit zesde schuttersstuk zit in de collectie van het Rijksmuseum. Het hing sen aantal jaar, want verlengd door corona, samen met de eigen vijf schuttersstukken van het Frans Hals Museum in hun Erezaal. Inmiddels is het weer terug naar het Rijksmuseum. Misschien denk je, wat maakt het uit vijf, of zes van die enorme schilderijen? Het was echter, een grote verrassing. Lees verder »
Het Amsterdam Museum is vanwege een uitgebreide renovatie gesloten. Men hoopt in 2025 weer open te gaan. Delen van de collectie zijn in de tussentijd te zien bij De Hermitage aan de Amstel nr 51.
Regenten en wezen in een wereldstad Het Amsterdam Museum is geen kunstmuseum, maar een historisch museum met veel kunst. Er is zoveel kunst doordat de stad door zijn eeuwenlange welvaart natuurlijk ook kunstenaars aantrok. Veel herinneringen aan dat rijke verleden zijn hier samengebracht. Het museum is een beetje een doolhof, of, zoals zakelijk directeur Judikje Kiers het ooit noemde, een kruip-door-sluip-door. Het gebouw was niet geschikt voor een bezoek met slechte knieën, of ander fysiek ongemak, laat staan mensen met een ernstige handicap. Je moet regelmatig trapjes op en af. Dat is leuk, maar niet altijd makkelijk en hoort bij de charmes van een historisch gebouw. Om dit toch op te heffen en het gebouw in het hart van de stad zichtbaar en open te houden werd deze grote verbouwing gepland. De toestemming voor het budget is gegeven.